سمینار یک روزه "تازه های دیابت" به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی یزد برگزارشد.

 این سمینار 6 مرداد ماه سالجاری با هدف آشنایی بیشتر متخصصین با تازه های بیماری دبایت و روش های نوین درمان این بیماری برگزارشد.

دکتر خلیل زاده متخصص بیماری های غدد و متابولیسم در مراسم افتتاحیه این سمینار اظهارکرد: سازمان بهداشت جهانی در سال 1993 از بیماری دیابت به عنوان یک اپیدمیولوژی نهفته یادکرده است.

وی ادامه داد: این بیماری در سال 2025 افزایش چشم گیری خواهد داشت به ظطوری که در کشورهای امریکا، هند و چین بیشترین شیوع را خواهد داشت.

وی با بیان این مطلب که بیماری دیابت با تغییر روش زندگی در کل دنیا رو به افزایش است خاطرنشان ساخت: این بیماری هرروز در جهان در حال افزایش است.

دکتر خلیل زاده گفت: دیابت در کشور ما و حتی جهان بیشتر سنین 25 تا 65 سال را درگیر می کند.

وی با اشاره به ارتباط مستقیم اضافه و زن وچاقی با بیماری دیابت گفت: متاسفانه در حال حاضر بیماری دیابت در افراد جوان و سنین پایین تر رو به افرایش است.

وی بابیان اینکه 90 درصد دیابتی ها نوع دو هستند افزود: افراد در سنین 30 تا 45 سال در حال مبتلا شدن به دیابت نوع 2 هستند.

دکتر خلیل زاده ادامه داد: در حال حاضر پنجمین علت مرگ و میر در کل دنیا ناشی از بیماری دیابت است.وی تصریح کرد: بیماری دیابت تمام وجوه زندگی فرد مبتلا را اعم از مسائل اجتماعی، مسائل سایکوژیکال ( خستگی مداوم بیمار)وفیزیکال درگیر می کند.

وی گفت: مبتلایان به دیبات دارای اختلال خواب می شوند و از طرفی ارتباط با فامیل و دوستان در افراد کاهش پیدا نموده و در نهایت منجر به ایجاد یک بیماری مزمن و ناتوان کننده در زندگی فرد می گردد.

دکتر خلیل زاده در ادامه گفت: در اکثر کشورهای دنیا بیشترین هزینه ها و بودجه های بهداشتی صرف بیماری دیابت می شود.به عبارتی؛ در امریکا 11 درصد هزینه ها ی بهداشتی صرف بیماری دیابت می شود.

وی با اشاره به این که متاسفانه بیماری دیابت روزانه در جهان رو به افزایش است افزود: بیماری دیابت کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرارداده به نحوی که 10 سال از طول عمر در مبتلایان به دیابت کاهش می یابد.

این متخصص بیماری های غدد و متابولیسم در پایان عرایضش متذکرشد: باید با نگاهی نو به پیشگیری، درمان و عوارض این بیماری در جامعه داشته باشیم.شایان ذکر است؛ دکتر محمدی متخصص بیماری های غدد و متابولیسم نیز در این مراسم با اشاره به شیوع رو به افزایش دیابت در جهان به عوارض مزمن این بیماری تاكيد کرد .

وي گفت: بیماران دیابتی به نسبت افراد عادی 3 برابر در بیمارستان ها بستری می گردند.وی افزود: بررسی ها نشان می دهد؛ عامل عمده نابینایی به بیماری دیابت بر می گردد.

وی ادامه داد: مطالعات نشان داده است؛ 40 درصد دیالیزی ها بیماری دیابت داشته اند.

دکتر محمدی افزود: شیوع بیماری قلبی - عروقی در مبتلایان به دیابت 2 تا 4 برابر افراد عادی است.

این متخصص بیماری های غدد و متابولیسم خاطرنشان کرد: امید به زندگی در مبتلایان به دیابت 10 سال کمتر از افراد عادی است. شایان ذکر است؛ اپیدمیولوژوی بیماری دیابت، میزان شیوع و بروز بیماری دیابت در استان و کشور از محورهای مورد بحث در این سمیناربود. این سمینار یک روزه با حضور متخصصین داخلی و پزشکان عمومی در محل هتل صفائیه یزد برگزار شد که در پایان گواهی بازآموزی به کلیه شرکت کنندگان اعطاء خواهد شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا